13 Ekim 2016 Perşembe

Dağ Bisikleti Seçimi

        Sevgili arkadaşlar bir önceki yazımızda da belirttiğimiz gibi özellikle yeni kullanıcılar için arazide ve asfaltta kullanıma uygun özelliklerinden dolayı dağ bisikleti (MTB) seçimi uygun bir tercih olacaktır. Bununla birlikte hangi özellikte bir bisiklet alınacağına kara vermek için dağ bisikletleri üzerinde yer alan bazı teknik özelliklere mutlaka dikkat edilmesi gerekir. Bu özellikler aşağıdaki gibi sıralanabilir.

  • Kadro 
  • Vites ve aktarıcı bileşenleri
  • Maşa (süspansiyon)
  • Lastik ve jant özellikleri
Kadro
Alacağınız bisikletin vücut ölçülerinize uygunluğu sürüş konforunuz acısından en önemli husustur. Vücut ölçülerinize uygun olmayan bir kadro; ani durumlarda rahat bir sürüş pozisyonunda olmadığınızdan dolayı istenmeyen yaralanmalara sebebiyet verebileceği gibi uzun vadede çeşitli fiziksel rahatsızlıklara da sebebiyet verebilir. Özetle doğru kadro seçimi konforlu ve güvenli bir bisiklet seçimin ilk adımıdır. Kadro seçiminde kullanılan en basit yöntemlerden bir aşağıdaki grafik  resimde de gösterildiği gibi bisiklet üzerinde ayakta durur pozisyonda gidon havaya kaldırıldığında ön boru bacak arasına değdiğinde bisiklet lastiği yerden en az 5 cm yukarıda olmalıdır. Bu boyun daha az olması kadro ölçüsünün kullanıcı için büyük 5 cm den fazla olması ise küçük olduğunu gösterir
Bisiklet Seçimi
Ancak unutulmamalıdır ki farklı bisiklet markaları farklı gövde ölçüm yöntemi kullanırlar. Bu nedenle kadro seçimi alınması düşünülen bisiklet iyice incelenerek yapılmalıdır. Kadro ölçümü ile ilgili değişik internet sitelerinde bir çok ölçülendirme tabloları mevcuttur. Burada en temel kadro boyu belirleme yöntemi verilmiştir

Vites ve Aktarıcı Bileşenleri
            Vites ve aktarıcı bileşenlerini ayna kol, ruble ön ve arka aktarıcılar olarak belirlemek doğru olacaktır. MTB Ayna kol dişlisinde 3 dişli bulunmaktadır bununla beraber ruble de 7-8 -9 ve 10 dişli çeşitleri bulunan rubleler mevcuttur.                         
Ruble
Bisikletteki vites sayısı aynakol ve rublede bulunan dişli sayısının çarpımı ile bulunur. Başlangıç seviyesindeki bisikletler için 7 veya 8 dişli ruble seçimi uygun olacaktır. Bu da 21 veya 24 vites kombinasyonuna sahip bir MTB bisiklet anlamına gelmektedir. Bu viteslerin değiştirilmesinde kullanılan aktarıcıların özelliği sürüş kalitesini ve performansını belirleyen önemli etkenlerden biridir. Vites geçişlerinin seri ve sorunsuz olması etkili bir sürüş için vazgeçilmez bir unsurdur. Vites ve aktarıcı bileşenlerini seçiminde Shimano markasının aşağıda belirtilen modelleri en alt modelden en üste doğru sıralanmıştır.



    Ayna Kol
  • Toourney
  • Altus
  • Acera
  • Alivio
  • Deore
  • Deore LX
  • Deore SLX
  • XT
  • XTR

Maşa (Süspansiyon)
Maşa özellikle arazı koşullarında kullanıldığı  göz önünde bulundurulduğunda dağ bisikleti kullanımında önemli bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Çukur, tümsek, gibi zorlu arazi koşullarında maşa seçimi konforun yanı sıra güvenlik açısından da büyük önem taşımaktadır. Dağ bisikletlerinde bulunan maşalar zorlu arazi koşullarında konforlu bir sürüşe büyük bir katkı sağlamakla beraber özellikle yokuş tırmanışlarında ve hız konusunda dezavantaj yaratırlar.
Yokuş tırmanmak veya hız yapmak için uyguladığımız kuvvetin bir kısmı maşa tarafından emilir ve bu durum yokuş tırmanmaya ve hız yapmaya olumsuz etki eder. Bu nedenle maşaların yokuş tırmanma sırasında kilitlenebilen ve güç kaybını engelleyen maşadan veya gidondan kilitlenebilen modelleri bulunmaktadır.
Bisiklet Maşası      MTB bisikletlerin önemli bir parçası olan maşaların yaylı, yağlı ve havalı olmak üzere 3 farklı çeşidi bulunmaktadır. Bunlardan yaylı sistem sistem maşa en ucuz ve en basit yapılı olanıdır. Yağlı ve havalı tip maşalar daha hafif ve daha hassas maşalardır. Havalı ve yağlı tip maşalarda süspansiyon yay yerine hava veya yağ ile yapılır. Havalı tip maşalarda maşanın kilitlenmesini kademeli olarak yapmak mümkündür.

Lastik ve Jant Boyutu

Dağ bisikletlerinde yaygın olarak 26 " inç ebatlarında jant kullanılmakla beraber son dönemlerde 29 " inç jant ebatları da yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. 26" inç ebatlarında kullanılan lastikler özellikle arazi koşullarındaki sürüşlerde daha seri ve hakimiyeti daha kolay olmakla beraber hız elde etme konusunda biraz daha yetersiz kalmaktadır.

Bisiklet Maşası Bunun yanı sıra 29 inç lastikler hız ve konfor olarak biraz daha avantajlı olup daha iyi bir yol tutuşu sağlamaktadır. Son dönemde 26 ve 29 inç den farklı olarak iki jant boyutunun ortak özelliklerini gösteren 27.5 inç jant boyutları son dönemde yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. Lastik seçiminde zırhlı patlamaya dayanıklı lastikler de mevcuttur ancak ilave özelliklerin lastik ağırlığını artırdığı ve bu durumun sürüş performansına olumsuz etkisinin de olacağı  unutulmamalıdır.



Lütfen daha nitelikli paylaşımlar için eleştiri, öneri ve beğenilerinizle ilgili aşağıdaki bölümden yorum yapmayı unutmayın. Keyifli ve kazasız pedallamalar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder