11 Ekim 2016 Salı

Bisiklet Seçimi

            Yeni bisiklet kullanıcıları için en can alıcı soru "Hangi bisiklet" sorusudur sanırım. Bu sorunun doğru cevabını verebilmek için öncelikle yeni alınacak bisikletin kullanım amacının ne olacağının açıkça bilinmesi gereklidir. Dolayısıyla yeni bir bisikleti seçim yapacak arkadaşların yeni bir tercihte bulunmadan önce aşağıdaki soruları mutlaka cevaplamaları gerekir.
  1. Yeni bir bisiklet alırken kullanacağım maksimum bütçe ne kadardır?
  2. Yeni alacağım bisikleti hangi sıklıkta kullanacağım?
  3. Bu bisikleti hangi koşullarda (arazi, asfalt, kısa gezinti veya tur) kullanacağım?
Bugün kullanıma amacına göre bazı ara modeller de ortaya çıkmakla beraber bisikletler genel olarak kullanım amacına göre 3 grupta sınıflandırılmaktadır. Bu gruplandırmayı aşağıdaki gibi yapmak mümkündür.
  • Dağ Bisikletleri (MTB Mountain Bike)
    MTB

Dağ bisikletleri özellikle arazi ortamında kullanıma uygun olarak tasarlanmış bisikletlerdir.  Bisiklet ile yapılabilecek hızdan daha çok bisikletin arazi koşullarında göstereceği performans bu bisikletlerde daha ön planda tutulmuştur. Bu nedenle bir yol bisikleti ile kıyaslandığında dağ bisikletlerinin daha ağır, daha yavaş ancak bununla beraber daha konforlu, yol tutuşu daha iyi ve yol bisikletlerine kıyasla zorlu yol koşullarında daha güvenli bisikletler olduklarını söylemek mümkündür. Bununla beraber dağ bisikletlerini şehir içinde de kullanma elbetteki mümkündür. Bu durumda fedakarlıkta bulunulacak tek husus bisiklet ile yapılabilecek hızdır. Bu özellikleri göz önünde bulundurulduğunda yeni kullanıcılar için dağ bisikleti seçiminin yerinde bir seçim olduğunu söylemek mümkündür.

  • Şehir Bisikletleri (City Bike)

city bike
Şehir bisikletleri adından da anlaşılacağı üzere şehir içi ve tur amaçlı kullanımlara yönelik olarak tasarlanmış bisikletlerdir. Yol bisikletleri ile karşılaştırıldığında yine daha konforlu bisikletlerdir. Ancak bununla beraber üzerinde bulunan çamurluk, bagaj, maşa gibi ekipmanlar bisikletin ağırlığını artırmaktadır. Şehir bisikleti üzerinde bulunan lastikler dağ bisikletlerinde olduğu gibi dişli yapıya sahip değildir. Bu durum bu bisikletlerin yol tutuşunu azaltmakla beraber nispeten daha hızlı olmalarını sağlamaktadır. Kullanılan lastik ölçüleri de MTB tarzı bisikletlerde genel olarak 26" inç iken Şehir bisikletlerinde genel olarak 28 " inç olarak seçilmektedir. Ayrıca tüm bu bisikletlerin dişli oranları da birbirlerine göre farklılık göstermekte şehir bisikletlerinin Dağ biskletlerine oranla biraz daha hızlı olmalarını sağlamaktadır. Anacak bununla beraber yeni kullanıcı ihtiyaçları bu bisikletler arasında özellik gösteren hibrid modellerin de üretilmesi sonucunu ortaya çıkarmış ve hafif arazi şartlarında kullanılan yeni nesil city bike tarzı modeller de kullanılır olmuştur. Tüm bu bilgiler ışığında yeni kullanıcıların tercihlerini bir şehir bisikleti yönünde de kullanmaları mümkündür.


  • Yol Bisikleti
Halk arasındaki adıyla yarış bisikleti. Yeni kullanıcıların bir mesafeli durdukları ama her bisiklet severin ilgisini çeken bisiklettir yol bisikleti. Hızın ön planda olması yol bisikletini diğer bisikletlere nazaran daha farklı kılmaktadır. Diğer bisikletler nazaran çok daha ince lastikler, özellikle hız artırmaya yönelik farklı dişli oranları, ağırlığa sebep olan, hidrolik veya havalı maşa yerine çatal maşa kullanılması. Özetle hafiflik hafiflik hafiflik.

Yol BisikletiPeki hız ve hafiflik uğruna yapılan tüm bu değişikliklerin yok mu hiç bir olumsuz etkisi? Olmaz mı elbette var. Evet ince lastik yer ile sürtünmenin az olmasına ve hızın artmasına neden olur. Ancak bununla beraber bu durum yol tutuşunun ve bisiklet kontrolünün zorlaşmasına neden olur. İnce lastikler aynı zamanda bisikletçilerin korkulu rüyası mazgal sorununu da daha tehlikeli bir şekilde karşımıza çıkarmaktadır. Aniden karşınıza çıkan yola paralel bir mazgal hiç istenmeyen kazalara neden olabilmektedir. Yol bisikletinde ağırlığı düşürmek genel olarak herhangi bir süspansiyon sistemi bulunmayan maşa kullanılması girilen her çukurun her tümseğin net bir şekilde hissedilmesine ve sürüş konforunun düşmesine neden olur. Yol bisikletlerinde kullanılan dişili oranları evet daha yüksek hız sağlar ancak bunun bedeli yokuş tırmanırken diğer bisikletlere oranla çok daha fazla efor sarfetmek olarak karşımıza çıkar. Tüm bu özellikler yol bisikletini arazi koşullarında kullanmayı neredeyse imkansız hale getirmektedir. Ayrıca unutulmamalıdır yol bisikleti ile yüksek hız da gidilebilmesi, meydana gelebilecek kazaların da yüksek hızda olması sonucunu ortaya çıkarmaktadır. Unutulmamalıdır ki bisikletlerde kullanılan süspansiyon sağlayan maşalar sadece konfor sağlamak için değil ayrıca birden girilen bir çukur ya da tümsekten kazasız  bir şekilde çıkabilmek amacıyla da kullanılmaktadır. Yol bisikletinde bu süspanisyon özelliğinin da olmaması yol bisikletini çok daha dikkatli kullanmayı zorunlu kılmaktadır.

İşte tüm bu bilgiler ışığında bisiklet kullanımında eğer yeni bir kullanıcı iseniz benim önerim performansınızı ve bisiklet kullanım becerinizi bir süre geliştirinceye kadar tercihinizi şehir bisikleti veya dağ bisikleti olarak yapmanızdır.

Lütfen daha nitelikli paylaşımlar için eleştiri, öneri ve beğenilerinizle ilgili aşağıdaki bölümden yorum yapmayı unutmayın. Keyifli ve kazasız pedallamalar.
  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder