14 Aralık 2016 Çarşamba

Kaskın Önemi ve Kask Seçimi

    Bisiklet kullanımı sırasında kask kullanımı geçekten önemli mi? Bu soru zaman zaman bisiklet kullanıcıları arasında tartışma konusu olabiliyor. Bazı bisiklet grupları etkinliklerinde kask kullanımını zorunlu tutmakta. Bazı gruplarda ise kask kullanımının kişisel bir tercih olduğu bisiklet kullanıcısının bu  tercihinde özgür bırakılması gerektiği düşüncesinde. Tartışmanın ne tarafında olursanız olun, bisiklet kullanıcısının trafik içinde diğer araç kullanıcılarına göre çok daha savunmasız olduğu bir gerçek.  Bu aralar sıklıkla duyduğumuz "Kaportamız Bedenimiz" sloganı bu anlamda çok önemli bir gerçeğe işaret ediyor. Bu açıdan bakıldığında kaskın bir bisiklet kullanıcısının en önemli güvenlik ekipmanı olduğunun söylemek sanırım yanlış olmaz. Kaskın gerekli olmadığını düşünen bazı kullanıcılar kaskın bir kaza sırasındaki koruyucu etkisine şüphe ile yaklaşmakta. Bu şüpheye kaskın sürüş konforuna olan olumsuz etkisi de eklenince kask kullanımı gözardı edilebilmekte.

   
   Bu durumu daha iyi değerlendirebilmek için bisiklet kazalarına şöyle bir göz atmakta fayda var. Bisiklet kazaları genellikle motorlu araçlara göre daha düşük olan ortalama 15-40 km hız aralıklarında yaşanmakta. Ebette belirtmek gerekir ki bu hız değerleri değişiklik gösterebilecek ortalama değerlerdir. Bununla beraber bir otomobil için oldukça düşük sayılabilecek bu hız, bisiklet üzerindeki  bir kullanıcı için oldukça yüksek.  Bu hız aralıklarında bisiklet kullanıcısı için en tehlike yaratabilecek durum kafa yaralanmalarıdır. Bisiklet kaskları bisiklet üzerinde yapılan hızlarda yaşanan çarpmanın etkisini azaltacak özellikte yapılmışlardır. Bu çerçevede kask bir kaza sırasında belki bir yaralanmayı ya da bir el-kol kırığını önleyemeyebilir ama çok daha tehlikeli kafa yaralanmaları için  çok önemli bir güvence sağlar. Bireysel kullanımlarda elbette yetişkin kullanıcılar bu konudaki kendi seçimlerini yapmakta özgürdürler. Ancak grup sürüşlerinde grubun da sürüş konusunda katılımcılara karşı sorumluluklar üstlendiği göz önünde bulundurulmalıdır. Bu nedenle grup kurallarına uygun davranmak en doğru yaklaşım olacaktır. Kişisel olarak kask kullanımının bireysel bir tercih olduğuna inanmakla beraber gereksiz olduğunu savunmanın çok olumsuz sonuçları olabileceğine inandığımı ifade etmek isterim.

Doğru Kask Seçimi Nasıl Olmalıdır?
 

  Kask seçiminde bir kaskın modeli ve görünüşü kadar hangi tip sürüşlerde kullanılacağının da göz önünde bulundurulması gerekir. Şehir içi bisiklet kullanımlarında klasik yapıda üzerinde baş bölgesinin hava almasını sağlayacak yeterli sayıda havalandırma delikleri bulunan bir kask modeli tercih edilebilir. Dağ bisikleti kullanımlarında ise şehir bisikleti ile benzer özellikteki modeller tercih edilebilmekle beraber. Bisiklet kullanımı sert arazi koşullarında yapılacaksa kaskın yüzü ve çeneyi de koruyacak yapıdaki modellerden seçilmesi çok daha uygun olacaktır.Yol bisikleti kullanımlarında ise bir kaskta güvenlik ile beraber hafiflik de ön plana çıkmaktadır. Bu nedenle hafif ama yüksek  koruma özelliklerine sahip bu kaskların fiyatları da diğer modellere göre daha yüksek olabilmektedir. Özellikle yol bisikletlerinde kazalar yüksek hızlarda meydana gelebildiğinden dolayı kask seçimimde dikkatli olmak gerektiği unutulmamalıdır. Ayrıca tüm kask modellerinde mutlaka uluslararası CE kalite belgesinin olup olmadığı göz önünde bulundurulmalıdır.

Doğru Kask Kullanımı
      Bisiklet için kullanılacak kaskın seçimi kadar kaskın doğru kullanılması ve takılması da çok önemlidir. Yukarıda da ifade edildiği gibi bisiklet kaskı bisiklet ile yapılacak hızlara uygun olarak tasarlanmıştır. Bu nedenle bir bisiklet kaskının bisiklet dışında başka motorlu araçların kullanımı sırasında koruyucu olarak kullanılması çok büyük tehlikelere davetiye çıkarabilir. Bisiklet kaskı kesinlikle sadece bisiklet kullanırken takılmalıdır. Kask bir kez darbe aldığında ya da çeşitli nedenlerle yıprandığında kesinlikle   kullanılmamalıdır.
       Kaskın doğru takılması dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli husustur. Kask bisiklet kullanırken kafanızda oynamayacak ve karşıdan gelen rüzgarla kafanızdan çıkmayacak sıkılıkta olmalıdır. Kaskın çok sıkı olması ise sürüş konforunuzu etkileyebilir ve rahatsız olmanıza yol açar. Bu nedenle kask kemerlerinin çok sıkı ya da çok gevşek olmamasına dikkat etmek gerekir. Ayrıca kaskın ense bölgesini de sağlam bir şekilde kavraması  arkada bulunan baş ayar mekanizması ile sağlanır.
     Kask takıldığında eğer çok rahatsız edici bir sıkılıkta değilse kafa sağa sola hafif sallanarak oynayıp oynamadığı, bir boşluk olup olmadığı kontrol edilir. Kaskın aşağıda belirtildiği gibi takılması uygun olur

  •  Kask seçiminde öncelikle resimde görüldüğü şekilde kafa ölçüsü belirlenmeli ve bu ölçüye uygun cm  değerlerinde kask kullanılmalıdır.







  • Kask ile kaş arasındaki mesafenin yaklaşık 2 parmak kalınlığında olmasına dikkat edilir.









  • Kask kilitleme mandalı çene altında ortalanacak şekilde hizalanır.









  • Kask kayış stopper ayarı kulağın hemen altında V pozisyonunda olacak şekilde ayarlanarak sabitlenir









  • Kask kayış mandalı takıldığında kask ile çene arasına 1 veya 2 parmak girebilecek kadar boşluk olması gerekir.









     Değerli bisiklet severler kaskın bir darbe aldığında koruyucu özelliğini yitireceği ve değiştirilmesi gerektiği unutulmamalıdır. Bununla beraber bir kask hiç bir darbe almamış olsa bile 3 ila 5 yıllık bir kullanım sonrasında yıpranacağı göz önünde bulundurulara değiştirilmesi yerinde olur. Hiç birimizin bir kaskın korumasına ihtiyacı olmaması dileği ile keyifli pedallamalar


Lütfen daha nitelikli paylaşımlar için eleştiri, öneri ve beğenilerinizle ilgili aşağıdaki bölümden yorum yapmayı unutmayın. Keyifli ve kazasız pedallamalar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder