8 Aralık 2016 Perşembe

10 Maddede Bisiklet İle Yokuş İnmek

             Onca çaba sarf ettiniz ve yüzlerce metre yukarıdaki turunuzun zirve noktasına ulaştınız. Bunun için gösterdiğiniz çaba gerçekten takdire değer. Öyle herkesin kolay kolay çıkamayacağı kadar yüksektesiniz artık. Onca zamandır yaptığınız antremanlar, geliştirdiğiniz teknikler meyvesini verdi ve siz hedefinize vardınız. Şimdi inişin keyfini sürme zamanı. Ancak dikkat edin; bisiklet kazalarının çok ama çok önemli bir bölümü inişlerde yaşanmakta. Çıkışa dair önerilerimizi "Yokuş Sizi Yormasın" adlı makalemizde okuyabilirsiniz. Çıkış sizi sadece performans anlamında zorlarken iniş güvenlik açısından büyük riskler taşımaktadır.  Peki nedir dikkat edilmesi gerekenler? Bu yazıda 10 maddeyle inişi özetlemeye çalıştık..
Bisiklet İleYokuş İnmek

1.Toprak yol inişlerinde lastik havanızı biraz indirin 
        Bir yokuşu tırmanırken lastik havasının tam olması çıkış için bir avantaj iken, inişe geçildiğinde bu durum tam tersine dönebilir. Lastik havasının biraz indirilmesi özellikle taşlı zeminlerde lastiğin yere daha fazla oturmasını ve lastiğin yol tutuşunun daha fazla olmasını sağlar. Bu durum bisikletin iniş sırasında kayma ve savrulma riskini azaltır. Bu nedenle uzun inişler sırasında ve özellikle toprak arazi yol sürüşlerinde lastik havası mutlak bir miktar indirilmelidir. Ancak bu miktar jantın yere temasını sağlayacak kadar da fazla olmamalıdır.
2. Sele boyunuz olması gerekenden bir kaç santim aşağıda olsun.
    Bisiklet ile yokuş çıkma sırasında sele boyunun olması gerekenden biraz düşük olmalıdır. İnişlerde sele boyunun biraz indirilmesi ağırlık merkezinizin arka lastik üzerine olmasını sağlayacak ve ani duruşlar sonucu bisikletin üzerinden takla atarak düşme ihtimalinizi azaltacaktır. Yüksek sele boyu bisiklet üzerindeki iniş pozisyonunun yarattığı eğimin de etkisiyle  ani duruş ve çarpmalarda takla atarak düşmeye sebep olabilir. 
3. Maşa kilidinizi açmayı unutmayın
   Çıkış için avantaj sağlarken inişte risk yaratan bir diğer durumda maşanın bilmeden ya da unutularak kilitli bırakılmasıdır. Maşa kilidi çıkışlarda pedala uyguladığımız kuvvetten maksimum fayda sağlaması amacıyla kullanılır. Ancak inişlerde maşanın kilitli bırakılması veya unutulması sadece konfor açısından değil güvenlik açısından da risk yaratır.Özellikle toprak yollu arazi inişlerinde bu risk çok daha fazladır. Maşa inerken karşılaştığınız çukur, tümsek ya da kaya karşısında çarpma etkisini emerek süspansiyon sağlar ve olası muhtemel bir kazayı önler. Zorlu arazi koşullarındaki inişlerinde bu nedenle iyi bir maşa kullanımı da çok önemlidir. 
4. Kask ve eldiveniniz mutlaka takılı olsun
     Kask ve eldiven kullanımın önemi hep dile getirilir bisiklet kullanıcıları arasında . Ancak herhalde toplumsal alışkanlığımızdan olsa gerek çok da önemli bulmayarak kullanmayanların sayısı hiç de az değildir. Ancak gerçekten çok önemlidir bu konu. Çünkü düşme sırasında kafa ve el yaralanmaları en başta gelmektedir. Kafa bölgesinin önemi ve savunmasız durumu, ellerin ise refleks olarak yere ilk temas eden organ olması bu riskin oluşmasındaki başlıca sebeplerdir. Bu nedenle inişlerde kask ve eldivenin takılı olmasına dikkat edilmelidir.
5. Yol kaplamasını göz önünde bulundurun
     İniş sırasında yol kaplaması çok önemlidir. Yolun toprak ya da asfalt olması. Yol üzerinde ki taş çukur ve tümsek, gibi tehlike yaratabilecek nedenlerin fazlalığı, Zeminin ıslak, buzlu ya da karlı olması inişi çok tehlikeli bir duruma getirebilir. Bu nedenle iniş sırasında hızınız; yol koşullarını göz önünde bulundurduğunuz ve iniş boyunca her an kontrolün sizin elinizde olduğu bir değerde olmalıdır.
6. Bisiklet lastik seçiminiz iniş için kullandığınız yola uygun seçilmiş olmalıdır.
    İniş sırasında kullandığınız lastikler güvenli iniş koşullarını belirleyen en önemli etkenlerden biridir. Unutmayınız lastik inceldikçe ve üzerindeki dişler azaldıkça lastiğin yol tutuşu da azalacak bisikletin kontrolü zorlaşacaktır. Bu nedenle özellikle zeminin ıslak ve kaygan olduğu zamanlarda iniş parkurlarında ince ve silik lastik kullanımın çok riskli olduğu akıldan çıkarılmamalıdır
7. Bisiklet üzerindeki pozisyonunuz iniş için uygun olsun.
       İniş sırasında bisiklet üzerindeki  doğru pozisyon hem olası bir kaza riskini azaltacak hem de kazanın daha az hasarla atlatılmasını sağlayacaktır. Bu nedenle iniş sırasında bisiklet üzerindeki ağırlık sele üzerinde hafif geriye doğru kayılarak arkaya doğru vermelidir. Böylelikle ağırlık daha çok arka lastiklere binecek ve bisiklet ile takla atma riski azalacaktır. İniş sırasındaki pozisyonla ilgili olarak bir diğer faktör de pedal pozisyonudur Pedal çevrilmediği durumlarda her iki ayak eşit yükseklikte olacak şekilde, yere paralel pozisyonda tutulmalıdır. Bu durumun nedeni bu pozisyonda ani bir çukur ve tümsekte sele üzerinden kolaylıkla kalkmaya elverişli bir pozisyon olması ve  darbeler karşısında avantaj sağlamasıdır.
8. Frenlerinizi inişe uygun olarak kullanın
      İniş sırasında dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli husus fren kullanımdır. Frenlemenin mutlaka aynı anda hem ön hem arka fren olacak şekilde yapılması gerekir. Sadece arka fren ile yapılan frenlemede bisikleti durdurmak için yeterli ve dengeli güç sağlanamayabilir. Ayrıca sadece ön frenin kullanılması  bisikletin ani duruşuna neden olarak düşme takla atma durumları ortaya çıkarabilir.
9. Virajlarda dikkatli olun
    İniş sırasında viraj girişlerinde çok dikkatli olunmalıdır. İnişte bir viraja kontrolsüz bir hızla girilmesi ortaya çıkan merkez kaç kuvveti nedeniyle bisikletin savrulmasına ve yoldan çıkmasına neden olabilir. Viraja girmeden önce hız azaltılarak kontrol edilebilecek bir değere düşürülmelidir. Yavaşlama için frenleme yapılırken iki fren birlikte kullanılmakla beraber arka frene uygulanan kuvvetin ön frene uygulanan kuvvete göre biraz daha az olmasına dikkat edilmelidir. Viraj sırasında bakışlar gidilecek yön istikametinde olmalı ve viraja girilip virajın alınacağı belli olduktan sonra fren üzerindeki kuvvet azaltılmalıdır.  
10.İniş sırasında dikkat dağıtıcı aksesuar veya telefon kullanılmamalıdır
   Bisiklet ile iniş yaparken tüm dikkatin inişe verilmesi çok önemlidir. Bir anlık dikkat dağınıklığı hiç istenmeyen sonuçlara yol açabilir. Bu nedenle iniş sırasında gidon mutlaka çift elle tutulmalı ve cep telefonu ile kesinlikle konuşulmamalıdır. Ayrıca iniş sırasında dikkat dağıtabilecek kilometre saati kontrolü, gözlük çıkarıp takma, inerken maşa kilidini açma gibi davranışlardan kaçınmak gerekir. 

Lütfen daha nitelikli paylaşımlar için eleştiri, öneri ve beğenilerinizle ilgili aşağıdaki bölümden yorum yapmayı unutmayın. Keyifli ve kazasız pedallamalar.

5 yorum:

  1. Tekin hocam. Lastik havası konusu yanlış anlaşılabilir sanki. Lastik havasının azaltılması bozuk ve taşlı zemin için iyi bir öneri. Asfalt inişlerde başa iş açabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Özgür hocam. Makalede ilgili eklemeyi mutlaka yapacağım.

      Sil
    2. Selamlar,

      Ekip ile yokuş inerken, özellikle turlarda amatör yolcular için korkutucu düzeye ulaşmakta. Bu nedenle özellilke gezi için düzenlenen turlarda aramızda ne kadar mesafe olmalıdır? Teşekkürler.

      Sil
  2. Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim...

    YanıtlaSil