6 Kasım 2016 Pazar

Bisikletli Ulaşım Çalıştay Önerileri

      Merhaba arkadaşlar; geçtiğimiz hafta İzmir Büyük Şehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından bisikletli ulaşım konusunda İzmir deki bisiklet kulüp ve gruplarının katılımıyla bir çalıştay gerçekleştirilmiştir. Farklı bisiklet kulüp ve gruplarının temsilcileri olarak bu toplantıda İzmir'de bisiklet kullanımında yaşanan sorunları ve önerilerimizi sözlü olarak muhataplarına ilettik. Geldiğimiz son süreçte İzmir Ulaşım Dairesi Başkanlığı yaşanan sıkıntıları ve önerileri yazılı olarak ta kendilerine iletmemizi talep etmişlerdir. Bu konuda bizlere sorulan soruları ve paylaştığım düşüncelerimi özetle sizlerle de paylaşmanın faydalı olacağına inanıyorum.

   Bisiklet kullanıcıları için trafik ve can güvenliği açısından tehlike oluşturan unsurlar nelerdir?
Trafiği asli unsurlarından biri sayılması gereken bisiklet kullanıcılarının trafik ve can güvenliği açısından risk oluşturan çok sayıda unsur sayılabilir. Bu unsurları aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür.
  1. Başta ana arterler olmak üzere bisiklet yollarının ve bağlantılarının yeterli olmaması nedeniyle trafiğin çok hızlı seyrettiği bu bölgelerde bisiklet sürücüleri gerçekten çok büyük sıkıntılar yaşamaktadır.
  2. Bisiklet ve bisiklet kullanıcılarının trafik içinde yeterince fark edilmemesi. ve bisiklet sürücülerinin trafik içindeki haklarına diğer sürücüler tarafından riayet edilmemesi bisiklet kullanıcıları için büyük tehdit oluşturmaktadır. (Aniden ayna kontrol edilemeden açılan kapılar, bisikletli sürücüye dikkat edilmeden veya bilerek yapılan sıkıştırmalar v.b)
  3. Yollarda  kullanılan mazgalların bisiklet sürücüleri için tehlike yaratacak şekilde yola paralel kanallı mazgalların olması ya da bir çok ana arter yoldaki mazgal kapağının hiç bulunmaması başlıca bir bisiklet kazası nedenidir. Örnek vermek gerekirse Alsancak- Bornova viyadüğü ve Adnan Kahveci Köprüsü üzerindeki bir çok mazgal kapağı uzun bir süredir yerinden sökülmüş durumdadır. 
  4. Özellikle şehir merkezinde yer almasına rağmen bazı bölgelerin ıssız ve köpeklerin yoğun olması nedeniyle başta kadın sürücüler olmak üzere önemli sıkıntılar yaşayabilmektedirler
  5. Yol kenarlarına ve bisiklet yollarına bilinçli ya da bilinçsiz olarak atılan şişelerin yarattığı cam kırıkları ve diğer yabancı cisimler bisiklet kullanıcıları için tehlikeli durumlara sebep olabilmektedir.
  6. Yollarda yapılan inşaat v.b. kazılar sonrası yol zemin kaplamasının gerektiği gibi düzeltilmemesi. Özellikle fiber optik kabloları için yapılan kazılar sonrası açık kalan kanallar ufak olduğu ve otomobiller için tehlike yaratmadığı düşünülerek düzeltilmeden bırakılabilmektedir. Bu durum otomobillere göre daha ince tekerleklere sahip bisikletler için önemli bir risk faktörüdür .
  7. Bisiklet yollarının bisiklet dışındaki yaya, motosiklet ve diğer araçlarca kullanımı, motorlu araçların bisiklet yollarına park etmesi sürüş sırasında tehlikeli durumlara neden olabilmektedir
  8. Bisiklet yolu üzerinde bulunan parkların sulanması sırasında gösterilen özensizlik, bisiklet sürücüleri açısından sorun olabilmektedir. Özellikle sulama yapılırken sulama hortumunun düzensiz bir şekilde bisiklet yolunda bırakılması kazalara neden olmaktadır
   Bu sorunların çözümüne ilişkin ne tür önlemler alınabilir?
    Öncelikle bisikletin sadece bir spor değil aynı zamanda ulaşım aracı olduğu düşünülerek mevcut bisiklet yollarının kapasitesi mutlaka arttırılmalıdır. Burada öncelik özellikle ana arterlerdeki bağlantı yollarına verilmelidir. Bisiklet yolları planlanırken bisiklet yolu standartlarına mutlaka uyulmalıdır. Aksi takdirde ilerleyen zamanlarda bisiklet ile ulaşıma talebin artmasıyla beraber bu yollar ihtiyaca cevap veremez hale gelebilir.
        Toplumsal bir bilinç oluşturmak amacıyla mutlaka bir eylem planı oluşturulmalıdır. Bu eylem planında şu faaliyetler yer alabilir.
  1. Tüm okullarda yapılacak ve her biri planlı bisiklet ve bisikletli ulaşımın üzerine düzenlenecek bisiklet gruplarının da katkı sunabileceği seminerler.
  2. Kamusal alanlarda gösterilmek üzere bisiklet üzerine hazırlanmış videolar.
  3. Toplu ulaşım araçlarında Neden Bisiklet? Sorusuna cevap olabilecek broşürler.
  4.  Billboardlarda bisiklet ulaşımını teşvik edecek tanıtıcı reklamlar hazırlanarak kullanılabilir.

      Bisiklet yolları belediye görevlilerince ve özellikle bisikletle sürekli olarak kontrol edilmelidir. Bu kontrollerde yol üzerindeki tüm olumsuzluklar resim video v.b yöntemlerle tespit edilmeli. yapılacak bu tespitin ardından yolda görülen mazgal çukur v.b tüm olumsuzlukların giderilmesi yönünde harekete geçilmelidir.
        Bisiklet yolunu bisiklet dışında kullananlarla ilgili(motosiklet, otomobil, işporta v.b)  kontroller yapılmalı ve gerekli yaptırımlar uygulanmalıdır.
Bisiklet yollarında ve ana arterlerde bisikletin ile sıklıkla kullanıldığı bölgelerde yol kenarı temizliği düzenli olarak yapılmalıdır.
  Geçici inşaat faaliyetlerinin bisiklet yollarına olan etkilerin minimuma indirilmesi için alınması gereken önlemler nelerdir?
        Geçici inşaat yollarının olduğu bisiklet yollarında mutlaka geçici bisiklet yolları da düşünülmelidir. Özellikle Mustafa Kemal Sahil Bulvarı’nda  ve Bostanlı da bugün bisiklet sürücüleri çok büyük tehlikelerle karşı karşıya kalmaktadır. Bu bölgelerde normal trafiğinin seyrettiği yolların sağ kısmında Adnan Kahveci Köprüsünde olduğu gibi doğrudan yol üzerinde gerekli  işaretlemeler yapılarak geçici bisiklet yolları oluşturulabilir. Böylelikle bisiklet kullanıcılarının daha güvenli sürüş yapmasını sağlamak mümkün olabilir.
    Bisiklet altyapısının daha yoğun kullanılması için ne tür düzenlemeler (yönetsel, fiziksel vb) yapılabilir?
    Bisiklet alt yapısının daha yoğun kullanılması için için bisikletin toplu taşıma araçlarında serbestçe taşınmasına yönelik gerekli alt yapı düzenlemeleri mutlaka yapılmalıdır.
  1. Toplu taşıma araçlarında ve metro istasyonlarında bisikletin rahatça taşınabilmesi için uygun fiziki şartlar sağlanmalıdır.
  2. Bisiklet kullanıcılarının güvenli olarak bisikletlerini park etmeleri çok önemli bir sorundur. Şehir merkezinde bisiklet kullanıcılarının bisikletlerini güvenle park edecekleri bisiklet park yerleri oluşturulmalıdır.
  3. Ulaşımda bisikleti kullananların, kent içi ulaşımına katkısı düşünülerek bisiklet ile ulaşım kullananlara bisiklet ile ulaşımı teşvik edecek ulaşım indirimleri veya ulaşım teşvik ödemeleri ile ilgili düzenlemeler faydalı olacaktır
    Bisiklet en sağlıklı ve en ucuz ulaşım yöntemidir. Dolayısıyla bisiklet ile ulaşım için yapılacak alt yapı yatırımları diğer ulaşım modelleri için yapılan yatırımlarla kıyaslandığında çok çok daha düşük olacaktır. Üzülerek belirtmek gerekir ki belediyeler bu konuda harekete geçmek için bisiklet ile ulaşım konusunda daha büyük bir toplumsal talep beklemektedir. Ancak bazı konularda toplumda talep  oluşturmak için kamu kuruluşlarının harekete geçmesi gerekir. Biz bisiklet severler olarak diyoruz ki gelin İzmir’de bisiklete binmek istiyorum diyen insanların sayısını arttıralım Teşekkürler.


Lütfen daha nitelikli paylaşımlar için eleştiri, öneri ve beğenilerinizle ilgili aşağıdaki bölümden yorum yapmayı unutmayın. Keyifli ve kazasız pedallamalar.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder